Vad det egentligen var

Jag skulle också bra gärna vilja veta vilken ordklass det handlade om. Tyvärr var jag för upptagen med att försöka sjunka genom golvet när det uppdagades så jag uppfattade inte riktigt svaret. Jag är nästan säker på att meningen löd "Inga flera sådana efterlängtade tillfällen kommer att ges." och att det var "Inga flera sådana efterlängtade" det handlade om. Alltså förväxlade jag inte adjektiv med substantiv eller verb åtminstone. Vi pratade från början om substantivsyntagmer med bestämningen före huvudordet (tillfällen) så jag tänkte väl att orden beskrev ett substantiv... men vad är de egentligen? Hjälp!

Kommentarer
Postat av: Sara

'Inga flera sådana' måste vara pronomen, 'efterlängtade' verkar vara någon form av particip.

2010-09-02 @ 10:39:27
URL: http://bananasplit.blogg.se/
Postat av: Sara

Fast participformerna påminner såpass mycket om adjektiv att de ibland anses höra till denna. Men det är alltså en egen ordklass. Likaså den oerhört omfattande klassen 'infintitivmärke', population: 1

2010-09-02 @ 10:44:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0