Filmtips

Idag är en stor dag.
Emil är hemma igen. Hela familjen bor under samma tak. Det händer inte ofta.
Sandviken öppnar idag.

För någon vecka sen fick jag i uppgift att hyra några bra filmer. Det är i vanliga fall Emils uppgift men jag antog utmaningen. På biblioteket tittade jag på omslag och läste halvintresserat på baksidan av några filmer innan jag valde ut fyra som verkade sommarmysiga och upplyftande. Jag tittade dock inte på genre eller nationalitet. Sålunda kom jag hem med:
Små röda blommor. En kinesisk konstfilm om en fyraårig pojke som börjar på dagis som vi såg vid helt fel tillfälle. Jag fattar nog att den är vacker om man ser den någon gång när man inte är upplagd för amerikansk romantisk komedi.
Ett franskt drama. De älskande på Pont Neuf. Se den. En otroligt vacker historia om två uteliggare som skapar sin egen värld på en avstängd bro.
Barntjuven. Ett italiensk drama. Två barn omhändertas efter att mamman åkt fast för att ha sålt dottern till prostitution. En ung polis ska skjutsa dem till ett barnhem. Resan blir svår och vacker.
En serbisk komedi. Livet är underbart. Helt skruvat. Jag orkade inte se hela men musiken var fantastisk.

Kommentarer
Postat av: Laura

Ah Barntjuven är underbar! Tungt ämne, hanterad varsamt och vackert. Hur den unga poliseskorten mot sin vilja blir så fäst vid dem, hur dessa två små vågar lita på en vuxen igen.

2010-10-17 @ 01:51:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0